Pages

Friday, April 1, 2011

>> i'm a speckie now..

beberapa bulan yg lepas..
aku tersedar sendiri..
pemandanganku x se'clear' dulu..
kabur2 sikit..
aku buat assumption..
ni maybe sebab terlalu byk duduk depan skrin laptop sambil buat kerja..
dan juga masalah projector kat DKM 1..
selalu giler blurr..


pastu..
dalam bulan lepas..
aku try test mata dekat midvalley..
okay..
aku dah rabun..
power aku sebelah kiri 0.75 dgn silau 0.25
power sebelah kanan 0.75 takde silau..
hurm..
mengikut pengalaman aku la kan..
sepatutnya mmg aku perlu pakai spek sebab power aku dh 0.75..
tambah pulak ade silau..
no wonder la mata aku blurr je dlm kelas..

info:
kalau power anda 0.25 dan takde silau..
jangan la gedik2 nk pakai spek ye..
tapi kalau anda ade silau walaupun 0.25..
its better to make a pair of spectacles..
okay..??



aku bajet..
nk cari spek yg murah2 je..
RM 100 and below..
and the most important part is..
aku perlukan computer lens..!!


setelah survey2 harga kt memane pun la kan..
selalunye mmg la ade package student promotion RM160 plus minus la untuk frame +lenses skali..
tapi bila aku ckp nk computer lenses..
mesti dia ckp kene tambah RM80..
giler mahal..!!
okay..
aku xmampu..


last2 tadi..
baek giler punye promotion..
RM150 for 2 pairs of frame + lenses..!
quality of the lenses is not bad la..
UV protection, multi-coated lens..
yg lagi best..
kalau anda seorg pelajar..
tunjukkan kad matrix anda dan anda akan dpt EMI lens which is computer lens..!!
yeay..!!
and you just add another RM50 to get nano-technology punye EMI lens..
so sorg RM 100 je la kan..??
murah x..??
for me its cheap..
you can't find the price anywhere else..
trust me..

for your information..
dulu aku pernah kerja kt kedai spek..
so aku taw la serba sedikit pasal lens ni..
range harga dia mcm mane..
hehehe..
ade guna jugak aku kerja kedai spek dulu..

ni serba sedikit info yg aku taw la pasal lens nih..

UV protection ni mcm kita semua taw la kan..
protect mata dari sinaran UV..
not all lens have that..

multi-coated ni maksudnya lens anda double coated, depan dan belakang..
perbezaan yg jelas ketara antara multicoated dengan 'single coated' *lupa nama yg lagi satu ni* adalah:
bila anda tangkap gmbar anda memakai cermin mata..
adakah cermin mata anda reflect flash camera anda..??
kalau ye maksudnya bukan multi-coated..
kalau tidak bermakna ia adalah multi-coated lens..

lagi satu..
anda juga mesti nak taw kan ape maksud hi-index..??
okay..
lens ade byk jenis index..
index ni mcm tahap ketebalan lens tersebut..
perasan x kalau org yg rabun sampai 4.00 lebih cermin dorg tebal..??
sebab nye..
dorg still pakai index normal..
kalau dorg guna hi-index sikit..
dorg boleh dpt lens yg kurg tebal mcm org yg power 0.75 je..
xcaye..??
pergi tanye kat kedai spek..
aku ckp xmo caye..
=_="

ape kegunaan computer lens pulak..??
it is to protect our eyes from sinaran yg dipancarkan oleh skrin komputer la..
for students..
it is a must..!!
because our life nowadays is all about computer..
kan..?? kan..?? kan..??
assignment, dftar subjek, discussion, research sume gune komputer..
ye x..??


as far as i know..
the best quality lens is HOYA brand..
but it a little bit expensive la..
mmg nampak r beza dia kalau anda tgk betul2..
HOYA brand is the best..
bu as for me..
masih lagi seorg pelajar..
xperlu la kot spek mahal2 kan..
murah2 sudah..


okay..
back to the topic..
yer..
saya dah buat spek..
dan kini saya sedang menulis blog ini sambil memakai spek tersebut..
hehehe..

terase seperti budak skema la pulak..
hehehehe..


sekarang baru saya paham ape perasaan org yg rabun selama ni..
bengang giler kan kalau x dpt lihat sesuatu bende tu dgn jelas..??
kan..??

so pasni..
kalau saya pakai spek pergi kelas or pergi mane2..
jgn la terkejut pulak yer..



4 comments:

Nabilla Nasir said...

nice. spek tu sesuai tuk yana =)

lianakhamis said...

thanx.. =)

hafiz said...

mcm mana nk tau spek kita computer lens ke x???

lianakhamis said...

selalunye.. kalau computer lens.. ade mcm 1 layer ni.. kalau dudk bawak cahaya.. ade macam kaler2 hijau sikit.. kot... hahaha.. dah lama dah meninggalkan karier sbg penjual spek ni.. =p

 

Copyright © my name is liana. Template created by Volverene from Templates Block
WP by WP Themes Master | Price of Silver