Pages

Saturday, June 2, 2012

>> dengki mendengki...

salam to all readers..
=)

pernah tak dalam seumur hidup korang tak pernah dengki dgn orang lain??
pernah tak?
pernah tak?

jujur aku bagitahu..
aku tak pernah tak dengki dekat orang..
that means aku sentiasa dengki kat orang..
tak gitu?

eh..
ape ayat merepek aku tulis ni?
=_="


dengki..
satu perasaan yang sentiasa ada dalam hati ni..
bagaimana anda mengawal perasaan dengki anda?
ke arah positif atau negatif?

contoh paling best..
ade la sorang kawan aku nih..
pandai giler babeng la..
tanye je la ape je, sure dia boleh jawab punye..
so, ofkos la aku dengki ngan dia kan..
aku pun nak pandai jugak..
ye tak?

aku ade 3 cara nak beat kawan aku nih sebab aku memang dah dengki gila-gila dengan kejayaan beliau..

cara baik: study hard, fokus dalam kelas, buat latihan banyak-banyak..
yang ni dinamakan dengki positif.
sebab aku dengki gila kat dia, aku study..
walaupun result aku takleh beat dia pun kan..
at least aku punye CGPA ade peningkatan..
ye tak??

cara jahat: kita goda dia tak payah baca buku.. biar kita sorang je yang baca..
yang ni mmg tahap dengki busuk hati sume masuk sekali la..
tapi sedar tak?
kalau kita buat perkara ni, lambat-laun effect dia datang kt kita jugak..
kan??

cara jahat yang lagi extreme: pergi amik pisau, pistol atau segala jenis weapon..
bunuh je dia..
confirm..
perasaan dengki tu da xde sebab dia dah takkan jadi the best kalau aku ade.. *cis*
tapi perasaan bersalah la pulak datang menghantui..
hehehehe..

tu baru bab belajar..
bab-bab lain..?
baaaaaannyyaaaaaaakkkk wooo...


to my friend..
i want to make a statement here..
AKU DENGKI GILA DENGAN KAU!!
AKU NAK KEJAYAAN MACAM KAU JUGAK!!

tunggu aku di pintu kejayaan, ye sayang!

apa-apa pun, sebenarnye..
mesej aku kat entry ni..
benda yang tak elok (dengki) pun boleh jadi elok kalau kita pandai kawal..
ye tak?
niat nak bust jahat, belum dapat dosa lagi..
tapi niat nak buat baik, walaupun tak buat lagi, dah dapat pahala..
terpulang pada diri sendiri la mcm mane nak kawal perasaan masing-masing..

lagi satu..
cuba fikirkan..
kenapa dia lagi hebat dari aku?
mungkin sebab usaha dia lebih dari usaha yang kita buat, kan?
fikir negatif, fikir positif..
mesti ada reasons kenapa Allah bagi dia kepandaian, kekayaan ilmu.. tapi kita takde..
ape reason nya?
tak payah fikir..
better for us to find our way to be a better person..
just like what we want to be..

peace!
(^_^)v


No comments:

 

Copyright © my name is liana. Template created by Volverene from Templates Block
WP by WP Themes Master | Price of Silver