Pages

Wednesday, August 28, 2013

>> planning..

salam to all readers..
=)

today's topic is : PLANNING..
how well do you plan your life?
and how well does it goes?

entah sejak bila, aku sudah mula plan untuk diri sendiri..
apa yang aku nak buat, apa aku aku perlukan dan sewaktu dgnnya..

setakat ni, diam tak diam, hampir semua yang aku plan berjalan dengan lancar..
Alhamdulillah..

want a little tricks?

here i give you some tricks..

study planning
first thing first, set niat study kita betul-betul..
kalau niat nak lulus, memang lulus je la jawabnya..
cuba fikir-fikir balik, nak lulus sebab apa?
as for my case,
aku nak lulus, sebab aku nak kerja, then nak tanggung family aku, especially my parents, aku nak penuhkan impian dorang, kalau ada rezeki, bawak dorang pergi haji, beribadat..
see?
how far the niat can goes?


gadget planning
perlu ke nak beli gadget mahal-mahal padahal gadget yang kita ada ni masih elok lagi?
nyatakan sebab musabab mengapa perlu beli baru..
hahaha..
oh peeeellliiis cik liana.. *tersedak!
okay, here's the deal..
fikir kan function gadget-gadget dalam list anda semasak-masaknya..
aku?
aku beli sebab aku memang perlukan semua tu..
for example: 
laptop.. aku memang takde laptop pun sebelum laptop Sony Vaio aku nih..
camera: yg ni trade in dengan kakak aku.. dia amik laptop HP mini yang streamyx bagi.. ala.. yg student promotion dulu tu..
mp3: mp3 lama aku hilang.. adik aku bawak gi asrama dia, entah sape punye tangan la panjang sangat.. huhuhu..
henpon: henpon Sony Ericson K550 aku tu dah nazak sangat dah.. skrin dah gelap, keypad malfunction, harga repair lebih kurang dengan harga henpon baru..

insyaAllah.. next month aku nak beli Fujifilm Instax Mini 8
hah.. yang ni untuk apa pulak?
untuk abadikan kenangan bersama rakan-rakan, keluarga dan kenalan..*chewah.. ayat kemain skema
zaman sekarang mana la ada orang nak cuci-cuci gambar bagai..
better soft copy je dalam laptop kan..
hehehehe..
tak boleh bla punye alasan..
so what?


career planning
yang ni, aku tak berani jamin lagi la..
sebab aku pun masih lagi job-hunting..
rezeki masing-masing..
tapi kan, aku sebenarnya memang plan pun nak kerja part time dulu..
untuk cari duit poket sikit-sikit..
cari duit raya, dan juga duit utk graduate nanti..
so far so good..
Alhamdulillah..
(^_^)


life planning
soalan femes bagi mereka-mereka yang sebaya aku adalah: bila nak kahwin?
aku hanya mampu menjawab dengan jujur, "pakwe pun tak de lagi.. pakwe korea ada la.."
sambil senyum-senyum tersipu malu.. hehehe..
aku kan, sebenarnya plan nak kahwin lepas aku dapat beli rumah..
macam mustahil je kan?
ye la.. harga rumah sekarang berapa ratus ribu..
nak buat loan rumah, ingat senang ke?
hurm.. tu la..
hanya mampu berserah.. usahakan apa yang termampu, insyaAllah semua okay..
nanti bila dah kahwin, soalan common : bila nak dapat baby? nak berapa?
aaaaa.. yang ni sila plan dengan pasangan masing-masing ye..
hehehehe..


apa-apa pun, kita hanya mampu merancang..
Allah yang tentukan..
memang la kadang-kadang nampak macam senang je aku dapat apa yang aku nak, kan?
tapi korang tak tahu apa yang aku perlu lalui untuk mendapatkan setiap sesuatu itu..
contohnya: study sampai sakit, muntah-muntah, rasa macam nak mati dah..
pernah? tak pernah kan..
yang korang tahu, oh.. liana memang budak pandai..

itu la yang dinamakan ujian..
setiap ujian yang Allah beri kat kita, buat kita menjadi semakin kuat..
bersyukur lah dengan apa yang kita ada..


lagi satu, perancangan yang terperinci juga diperlukan dalam setiap aspek..
tapi jangan la korang rancang sampai gila nak fikir details sangat..
hahaha..

"orang yang gagal merancang sebenarnya merancang untuk gagal"

i believe this sentences might come across you at least once in your life time..


peace!
(^_^)v






No comments:

 

Copyright © my name is liana. Template created by Volverene from Templates Block
WP by WP Themes Master | Price of Silver