Pages

Monday, May 13, 2013

>> steering self-lock..

salam to all readers..
=)


masuk kali ni, ini yang ke-3 aku berhadapan dengan masalah steering lock..
1st time kereta sendiri..
2nd time kereta shira..
3rd time kereta housemate, Kak Mai..
yg first time kene tu memang aku bawak, dan salah aku la..
tapi yg 2nd & 3rd tu, salah owner, saya cuma membantu berdasarkan experience je.
*cheyt. mcm expert sangat la kononnye..


steering lock bukan lock steering mcm ni ye kawan-kawan..



tapi steering ter-lock sendiri gara-gara salah pusing steering bila dah parking.
yes..
parking..
sesiapa yang bawak kereta tu, mesti boleh relate dengan benda  ni..

 aku nak bagi tips sikit untuk mengatasi masalah ini..

first thing first..
relax.. jangan gelabah tak tentu hala..
relax.. take a deep breathe, and say to your car.. "i love you, darling.. don't you know how much i love you?" sambil usap2 dashboard..
*psycho gile cik liana ni.. tapi betul apa. aku ckp "i love you", sekali try je dah okay..

ehem..
barangan besi ni sensitif ye kawan-kawan..
kalau asyik maki hamun dia je, alamatnye meragam la kereta korang sampai sudah.

2nd, masukkan kunci ke dalam ruangan kunci anda.

3rd, tekan dan pulas kunci sepertimana anda pulas mahu start enjin kereta, sambil tolak steering ke kiri dengan sekuat hati..
bila steering dah mula bergerak ke kiri, jangan paksa dia ke kiri lagi..
tapi balas kanan balik..

jejeng!!

masalah steering lock dah setel..

benda ni nampak je simple..
tapi sebenarnye kalau tersalah buat, buruk padahnya..
alamatnye kereta kene tarik ke workshop la gamaknye..
macam kereta Kak Mai..
sebab dia dah buat betul sampai step 3, tapi salahnya dia pusing kiri habis tak balas-balas kanan balik..

hope this will be a good info to those new drivers..
(^_^)v




No comments:

 

Copyright © my name is liana. Template created by Volverene from Templates Block
WP by WP Themes Master | Price of Silver